Πέμπτη 31 Μαΐου 2012

Τι είναι αυτές οι ταχύτητες επιτέλους;

Στο παρακάτω άρθρο, θα προσεγγίσουμε τον... ανεξερεύνητο κόσμο των (ποδηλατικών) ταχυτήτων με θάρρος και παρρησία.

Οι περισσότεροι απο εμάς γνωρίζουν ότι το ποδήλατο τους έχει ταχύτητες. Αρκετοί γνωρίζουν πόσες ταχύτητες έχει, και ακόμα λιγότεροι πώς να τις χρησιμοποιούν σωστά. Ας προχωρήσουμε παρακάτω.

Όσοι διαθέτουν ποδήλατο πόλης ( του εαυτού μου συμπεριλαμβανομένου) ή ποδήλατο βουνού, ξέρουν ότι έχει 3 (συνήθως) γρανάζια στο ένα άκρο της αλυσίδας.

Το παραπάνω "εξάρτημα" λέγεται δισκοβραχίονας και τα μεγάλα αυτά γρανάζια, δίσκοι. Άρα, μιλώντας απλά, έχουμε 3 δίσκους μπροστά.

Στο άλλο άκρο της αλυσίδας, έχουμε πολλά περισσότερα και μικρότερα γρανάζια, συνήθως 7 ή 8. Το εξάρτημα αυτό που περιέχει όλα τα γρανάζια λέγεται κασέτα και τα γρανάζια αυτά, σχέσεις ή ταχύτητες. Πολύ απλά λοιπόν, έχουμε 7 (ή 8) ταχύτητες πίσω.


Ο συνδυασμός των 3 δίσκων με τα 8 γρανάζια δίνουν θεωρητικά 3×8=24  διαφορετικές σχέσεις μετάδοσης (ταχύτητες). Αυτοί οι μηχανισμοί ταχυτήτων απαιτούν 2 χειριστήρια αλλαγής γραναζιών για τους εκτροχιαστές που αλλάζουν τη θέση της αλυσίδας, ένα για τους 3 δίσκους εμπρός κι ένα για τα 8 γρανάζια της κασέτας.

Πώς λοιπόν χρησιμοποιούμε τις 28 ταχύτητες μας; Πρώτα επιλέγουμε τον εμπρός δίσκο που θέλουμε
  • Μεγάλος Δίσκος =  Επίπεδο οδόστρωμα, κινούμαστε με μεγάλη ταχύτητα 
  • Μεσαίος Δίσκος = Σχετικά επίπεδο οδόστρωμα με λίγες ανωφέρειες ή κίνηση μέσα στην πόλη. Κινούμαστε με μέτριες ταχύτητες
  • Μικρός Δίσκος = Ανηφορικό οδόστρωμα, αρκετή κλίση, κινούμαστε με μικρές ταχύτητες
Αφού ξεμπερδέξουμε με το εμπρός σύστημα, πάμε πίσω στην κασέτα. Εδώ ισχύει το αντίθετο.

Δηλαδή, το μικρότερο γρανάζι (σχέση) μας δίνει την μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα, ενώ το μεγαλύτερο την μικρότερη ταχύτητα.

Και γιατί δεν έχουμε άλλα 3 γρανάζια πίσω και να τελειώνουμε, θα ρωτούσε κάποιος... Η απάντηση είναι απλή: Δεν έχουμε όλοι την ίδια δυναμική, θέλουμε να κινούμαστε με διαφορετικές ταχύτητες και με διαφορετικό ρυθμό. Εξού και η έκφραση, "κινούμαι με το ρυθμό μου".

Και για ένα ακόμα λόγο` γιατί θέλουμε το πεταλάρισμα μας να είναι σταθερό. Αλλά αυτό θα το αναλύσουμε σε επόμενο άρθρο.

Αν λοιπόν κινούμαστε μέσα στην πόλη (ή με μέτριο ρυθμό), πρέπει να χρησιμοποιούμε το μεσαίο δίσκο μπροστά και τα μεσαία προς μεγάλα πίσω γρανάζια ( τις μεσαίες ή τις μικρές πίσω ταχύτητες).

Έτσι, θα πεταλάρουμε με ένα σωστό, ξεκούραστο ρυθμό, απολαμβάνοντας την φύση γύρω μας. Τόσο απλά....




2 σχόλια:

  1. Μπράβο σας!
    Με το άρθρο σας μπορεί κάποιος να κατανοήσει, εύκολα, το τρόπο με τον οποίο "λειτουργούν" όλες αυτές οι ταχύτητες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εξαιρετικό άρθρο παιδί!!!!Σύντομο και περιεκτικό.Ευχαριστώ για τη βοήθεια.Καλούς δρόμους να έχετε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή